Sposób
usuwania pyłów, SO2, NOx, Hg, dioksyn i furanów ze spalin i gazów odlotowych
pochodzących z małych źródeł emisji, oraz
układ do jego realizacji.
Janusz B. Bauerek, Ireneusz Orzechowski, Marek Szadurski
Zespół
Autorski WNM
prawnie
reprezentowany przez:
„JUGLAN”
Sp. z o.o.
ul. Paprotna 8, 51-117 Wrocław
Wprowadzenie:
Przedmiotem publikacji jest sposób usuwania pyłów, SO2,
NOx, Hg, dioksyn i furanów ze spalin i gazów odlotowych pochodzących z małych źródeł emisji, oraz układ do jego
realizacji.
Podczas
spalania wszelkiego rodzaju paliw, czy to w paleniskach czy silnikach
spalinowych, powstają spaliny zawierające szkodliwe substancje stwarzające
zagrożenie dla środowiska naturalnego, prowadzące do jego degeneracji. Problem
dotyczy głównie tzw. „niskich emisji”. Szkodliwe substancje pochodzą przede
wszystkim ze spalania materiałów węglowych w małych kotłach domków
jednorodzinnych, warsztatów usługowych, mniejszych gospodarstw ogrodniczych i
farm rolnych, itd. Do najbardziej toksycznych związków zawartych w spalinach
należą między innymi: tlenki azotu (NOx), tlenki siarki (SOx), oraz w mniejszym
stopniu tlenek węgla (CO), węglowodory (HC), rtęć (Hg), cząstki stałe (PM),
oraz dioksyny i furany.
Unia
Europejska wprowadza konsekwentnie zaostrzone normy emisji spalin do atmosfery.
W związku z tym, celem głównym prac Zespołu Autorskiego WNM było rozwiązanie
problemów związanych z wdrożeniem nowych regulacji prawnych, ograniczających
emisję szkodliwych produktów spalania, a w szczególności wprowadzenie nowej
technologii umożliwiającej ograniczanie emisji SO2, NOx, Hg i pyłów.
Użytkownicy
małych kotłów chcąc spełniać wymogi prawne mają do wyboru dwa warianty.
Pierwszy to stosowanie ekologicznego paliwa spalanego w kotłach z rusztami
retortowymi i podajnikami ślimakowymi, co jednak według Ich oceny jest bardzo
drogie. Ekogroszek jest bardzo drogi, podobnie jak inwestycja związana z
zakupem nowych kotłów ekologicznych. Drugi sposób to budowa instalacji
oczyszczającej spaliny.
Ograniczone
możliwości przestrzenne kotłowni mieszkaniowych, lub małych zakładów rolniczych
i przemysłowych, lecz także w siłowniach okrętowych całkowicie eliminują
możliwości stosowania technologii stosowanych w przemyśle, gdyż byłyby
ekonomicznie nieopłacalne ze względu na koszty inwestycyjne i eksploatacyjne.
Zasada
procesów:
Istotą technologii jest sposób ograniczenia szkodliwych emisji pyłów, SO2, NOx, Hg, dioksyn i furanów z małych źródeł emisji charakteryzujący się tym, że spaliny z kotłów, lub innych gazów odlotowych np. z instalacji pirolizy opon, siłowni okrętowych, itd., kierowane są za źródłem wytwarzania do urządzenia wyposażonego w eżektorowy dozownik sorbentów oddziałujących tzw. „Metodą suchą” na spaliny, redukującymi w pierwszej fazie SO2, a następnie NOx, Hg, dioksyn i furany.
Ważne
jest to, że sorbentem redukującym SO2 jest alkaliczny sorbent na
bazie substratów wapna CaCO3, natomiast sorbentem redukującym NOx,
Hg, dioksyn i furany jest suchy produkt na bazie haloizytu – Al2SiO5(OH)4. Istotą jest także układ do ograniczenia
emisji SO2 i NOx
charakteryzujący się tym, że w znany system gazów spalinowych kotłowni,
lub innych źródeł emisji włącza się przynajmniej jeden cyklon, w którym
następuje rozprężenie gazów, wymieszanie z sorbentami i następnie separacja i
odpylenie. Redukcja emisji odbywa się w cyklonie wyposażonym w układ zasilania
sorbentami niezbędnymi do realizacji procesów chemicznych redukcji szkodliwych
substancji, natomiast pyły redukowane są procesami fizycznymi siły odśrodkowej
i grawitacyjnej.
Schemat ideowy przedstawiono na
rysunku nr 1, który przedstawia
układ do zmniejszania emisji szkodliwych związków chemicznych i pyłów
z małych źródeł wytwarzania energii cieplnej.
Dotychczas
spaliny z małych kotłów zainstalowanych w wymienionych wcześniej obiektach
wypływają kominem, lub kolektorem spalin bezpośrednio do otoczenia. Rozwiązanie
w technologii powoduje wymuszony przepływ spalin przez instalację redukującą
szkodliwe emisje, zwaną w dalszej cyklonem fizykochemicznym - CFCh.
Spaliny
lub gazy odlotowe ze źródła wytwarzania 1
kanałem 2 wyposażonym w dyszę
3 transportowane są do CFCh. Dysza 3 ma za zadanie zwiększenie prędkości strumienia spalin.
Dynamiczna prędkość ułatwia w CFCh
wymieszanie spalin z sorbentami dla procesów chemicznych, a następnie separację stałych substancji ze spalin
procesami fizycznymi.
Ze
zbiornika 4 następuje
eżektorowo iniekcja mieszanki suchych sorbentów do dalszej części kanału 2, który wprowadza mieszankę
spalin z sorbentami do CFCh. W
górnej części urządzenia następuje rozprężenie spalin i wprowadzenie spalin z
sorbentami w ruch wirowy. Dokładne wymieszanie w ruchu wirowym spalin z suchymi
sorbentami doprowadza do reakcji chemicznych wiązania szkodliwych emisji SO2,
NOx, rtęci Hg i innych metali ciężkich wraz ze związkami pierścieniowymi
(dioksyn i furany). Siła odśrodkowa ruchu wirowego separuje stałe substancje
pyłów 5, wydalając je siłą
grawitacyjną na zewnątrz urządzenia CFCh.
Oczyszczone procesami chemicznymi i fizycznymi za pomocą wentylatora
wyciągowego 8 kierowane są do
kanału kominowego, lub kolektora wydechowego spalin silnikowych.
Przykładowe
wyniki prac:
W kotle o mocy 300 kW był spalany materiał na bazie mułu
węglowego z osadników Zakładu Przetwórstwa Węgla kopalni Kompani Węglowej S.A.
o parametrach:
Tabela
1.
L.p.
|
Wartość
w stanie roboczym
|
Parametr
|
Uwagi
|
1
|
Wartość
opałowa - QR
|
15
MJ/kg
|
|
2
|
Zawartość
popiołu - AR
|
25 %
|
|
3
|
Wilgotność
- WR
|
18 %
|
|
4
|
Zawartość
siarki - SR
|
0,9 %
|
Temperatura
spalania w kotle w czasie badań wynosiła 650 oC. Analizatory zostały
zastosowane w kanale spalin za kotłem i w kanale za urządzeniem CFCh. Tabela 2 przedstawia średni skład
objętościowy suchych spalin przed i po procesach w urządzeniu.
Tabela 2.
L.p.
|
zawartość
|
Jedn.
|
Przed CFCh
|
Za CFCh
|
1
|
O2
|
%
|
17.5
|
18
|
2
|
CO2
|
%
|
6.5
|
3.0
|
3
|
SO2
|
ppm
|
160
|
40
|
4
|
CO
|
ppm
|
1000
|
300
|
5
|
NOx
|
ppm
|
25
|
7
|
Redukcja
emisji w spalinach metali ciężkich, w tym rtęci:
W
tej części publikacji Zespół Autorski WNM posiłkuje się wynikami badań
Właściciela kopalni DUNINO.
Pomiary
w skali przemysłowej wykazały, że w spalinach nastąpiła redukcja o 20 do 100 %
zawartości następujących metali ciężkich: Zn, Cu, Cr, Cd, Co, As,V, Ba, Sr, Sn,
Ag.
Diagram stężeń rtęci Hg
Zawartość rtęci w spalinach
Po
zastosowaniu dodatku haloizytowego do sorbentu zawartość rtęci w spalinach zmniejszyła
się z poziomu 5,74 [μg/m3]
do poziomu 1,45-1,58 [μg/m3].Rtęć została zaabsorbowana przez
haloizyt.
Wnioski:
Technologia
oczyszczania spalin metodą suchą w urządzeniu CFCh dla małych źródłach wytwarzania jest skuteczna i ekonomicznie
uzasadniona. Sorbent na bazie kompozytów wapnia i haloizytu stosowany jest w
małych ilościach nie przekraczających 3% wagowych spalanego materiału
węglowego. W silnikach wysokoprężnych stosujących olej opałowy ciężki, redukcje
szkodliwych emisji są także skuteczne i ekonomicznie uzasadnione. Natomiast w
przypadku siłowni okrętowych, technologia wymaga atestacji Morskich Towarzystw
Kwalifikacyjnych.
Bardzo
istotnym jest także produkt posorpcyjny, który jest całkowicie nieszkodliwy do
otoczenia, gdyż jest pylistym siarczanem amonu z trwale „zamkniętymi” metalami
ciężkimi w MEZOPORACH haloizytu.
Końcowym
wnioskiem jest BRAK konieczności wymiany kotłów lub stosowania paliw bardzo
dobrej jakości, co niewątpliwie wpływa na możliwości nabywcze konsumentów.
Literatura:
1.
Wpływ
dodatku haloizytu na proces spalania biomasy – prof. dr hab. inż. Marek
Pronobis Politechnika Śląska, dr inż. Józef Sołtys PTH Intermark, Gliwice;
2.
Narodowy
Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, ATEST Nr
PZH/HT-2626/2012;
3.
Wpływ modyfikowanego haloizytu na strukturę,
właściwości cieplne i mechaniczne
poliamidu 6 – IZABELLA LEGOCKA, EWA WIERZBICKA, Instytut Chemii Przemysłowej
im. prof. Ignacego Mościckiego;
4.
Zastosowanie
wybranych glinokrzemianów jako adsorbentów amoniaku – Przemysł Chemiczny 2009/5,
SEBASTIAN OPALIŃSKI, MARIUSZ KORCZYŃSKI,
ROMAN KOŁACZ, ZBIGNIEW DOBRZAŃSKI, KAMIL ŻMUDA
Świetnie napisany artykuł.
OdpowiedzUsuń